A NŐI SZÍV

Tudtad, hogy Magyarországon több nő veszíti életét szív-és érrendszeri megbetegedés következtében, mint férfi?*

A köztudatban a szívinfarktus, a hirtelen szívhalál és az érrendszeri megbetegedések sokkal inkább férfiakra jellemző halálokok, annak ellenére, hogy a Központi Statisztikai Hivatal adatai nem erről árulkodnak. A szív- és érrendszeri betegségek a nők halálozásának 57 %-át, a férfiakénak 45%-át okozzák.
Ma az egész világon több nő veszíti életét a szív-és érrendszeri betegségek miatt, mint a rosszindulatú daganatok, a tuberkulózis, a malária és az AIDS következtében összesen.
A Pirosban a Nőkért mozgalom világszerte erre a problémára szeretné felhívni a figyelmet. Hazánkban ezt a fontos feladatot a Magyar Nemzeti Szívalapítvány vállalta. *A KSH 2011-es adatai alapján.

A szív-és érrendszeri megbetegedések okai

  • A magas koleszterinszint hozzájárul a szívbetegségek kialakulásához azzal, hogy zsíros lerakódásokat okoz az artériákban. Ez leszűkíti az artériákat, és megnehezíti a szív számára a vér eljuttatását a szervezet különböző részeibe.
  • A megemelkedett vérnyomás okozhat szív- és érrendszeri betegséget, de könnyen azonosítható probléma, és gyakran már étrendbeli, életmódbeli változtatásokkal is kezelhető. Másoknak vérnyomáscsökkentő gyógyszert is kell szedniük.
  • A túlsúly növeli a szívbetegségeket okozó kockázati tényezők előfordulásának valószínűségét, mint például a magas vérnyomás, a magas koleszterinszint és a cukorbetegség.
  • A menopauzán túl a nők majdnem felében megnő a vérben található rossz koleszterin (LDL) szintje.
  • Bár a stressz nincs közvetlen kapcsolatban a szívbetegséggel, de ha emiatt is dohányzol, gyorsételeket fogyasztasz és alkoholt iszol, ezek hozzájárulhatnak a szívbetegséghez.
  • Úgyszintén fokozhatja a Te kockázatodat, ha egy közvetlen hozzátartozód szívbetegségben szenved.
  • A rendszeres testmozgás hiánya szintén szerepet játszik a szív-és érrendszeri megbetegedések kialakulásában. A sportolás csökkentheti a rizikófaktorokat, és a stressz kezelésében is segítséget nyújt.

Mit tegyünk szívünk egészségéért?

  • Csak annyi kalóriát fogyassz, amit a szervezeted a nap közben fel is használ!
  • Kerüld a telített zsírokat, amelyek a vajban, a teljes tejtermékekben és a zsíros húsokban találhatóak! Kerüld a transzzsírokat tartalmazó zsíradékokat, süteményeket, ételeket! Fogyassz minél több friss zöldséget és gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonakészítményeket. Sovány húsokat, sovány tejből készített termékeket keress! Válaszd rendszeresen inkább a telítetlen zsírokat tartalmazó szívbarát margarint, sovány tejtermékeket, növényi olajat (például olivaolajat) és halat.
  • A napi sóbeviteled ne haladja meg az 3 grammot!
  • Próbálj meg mindennap legalább 30 percet közepesen megterhelő edzéssel tölteni. A hétköznapi tevékenységeket is közepesen megterhelő fizikai gyakorlatokká változtathatod, például lendületesebb sétával, kertészkedéssel vagy bármilyen házimunkával.
  • Kerüld a dohányzást és a túlzott alkoholfogyasztást!
  • Törekedj egészséges testsúlyod megtartására, a stressz kezeléséhez pedig használj relaxációs technikákat a nassolás helyett!
  • Soha ne add fel! Ha magad alatt vagy, hallgasd meg Wolf Kati, Radics Gigi és Oroszlán Szonja Dobog a világ benned című számát. Ha már így teszel, táncolj is!


Nők a célkeresztben

A nők a dohányipar fő célpontjának számítanak. Körükből akarják toborozni azokat a dohányosokat, kikkel pótolhatják azon jelenleg dohányzók fogyasztását, akik idő előtt, dohányzás okozta betegségben halnak meg a későbbiekben, vagyis a jelenleg dohányzók számának körülbelül felét. Ezért a Dohányzásmentes Világnapon a WHO idei kampánya elsősorban a nőket célzó dohányreklámokra fókuszál.


Az Európai Parlament is riadót fúj a nők miatt

Annak ellenére, hogy a szív-és érrendszeri betegség a vezető halálozási ok a nőknél is, és több nő hal meg, mint a szív-és érrendszeri betegség következtében, mint összesen valamennyi ráktípus által, mégis a legtöbb nő továbbra sincs tisztában a szív-és érrendszeri betegség kialakulásának kockázatával.